Zeeburg Nieuws

Voorpagina

Archief

Problematiek Oostelijk Haven Gebied

Door onze ervaringen bij de opening van winkelcentrum BraziliŽ, medio oktober vorig jaar begonnen we voor het eerst serieus te denken aan een onafhankelijke krant voor dit stadsdeel. Iedereen lovend en enthousiast over BraziliŽ, wij echter vonden het allemaal wat beperkt en benauwd. We schreven daar toen een korte impressie over. Niet geplaatst, er bestond nog geen Zeeburg Nieuws, daarom nu, bij de eerste verjaardag van BraziliŽ, alsnog.

Winkelcentrum BraziliŽ toont gebreken


Winkelcentrum BraziliŽ een jaar later. Het vierde haar eerste verjaardag met een braderie. Ondanks fraai nazomerweer leek het bezoek iets tegen te vallen. De verkeerde waar op de verkeerde plek misschien?

Zeeburg, 14 oktober 1999. Vorig jaar schreven we een stukje over de opening van het nieuwe winkelcentrum in het Oostelijk Havengebied. Dit verhaal bleek later de opmaat voor de krant www.zeeburgnieuws.nl.

Bij de gelegenheid van de eerste verjaardag van het winkelcentrum publiceren wij alsnog deze eerste impressie.


Het nieuwe winkelcentrum BraziliŽ in een voormalig pakhuis aan de Oostelijke Handelskade is op woensdag 14 oktober (1998) officieel geopend. Een eerste impressie.

Benauwd
Het idee leek respectabel: handhaaf de oude loodsen (BraziliŽ) om nog iets van het vroegere kadebeeld in stand te houden, vernieuw en renoveer wat nodig is, en hou de rest in stand.
De afgelopen jaren is het de oude pakhuis, vroeger eigendom van de Koninklijke Hollandsche LLoyd zowat volledig afgebroken en vervolgens in de oude staat hersteld. Er is een nieuw dak op gezet, er is een klimatologisch systeem aangebracht, en uiteraard is het gehele interieur volledig vernieuwd.
Helaas, ondanks alle goede bedoelingen oogt het uiteindelijke resultaat wat ieletjes en voelt het benauwd en krap aan. Typische Hollandse zuinigheid heeft weer eens geleid tot iets wat het net niet helemaal heeft en geen allure uitstraalt.
Er is bijvoorbeeld niet echt ruimte om te flaneren en rustig winkels te kijken, toch typisch de dingen die je in een winkelcentrum doet. Er zijn geen overdekte verbindingen, om van het ene binnenplein op het andere te komen moet je buitenom, en daar ben je overgeleverd aan weer en wind, hetgeen nu, half oktober geen pretje is. Of je moet via de parkeergarage. Ook geen aantrekkelijk idee in die kale betonnen ruimte.
De lifttoegangen nemen onevenredig veel ruimte in op de krap bemeten binnenpleinen, de trappen zijn aan de stijle kant en lijken gevaarlijk. Zijn de trappen nog breed, ze eindigen bij minieme deurtjes die toegang geven tot de parkeergarage. In dan sta je ook gelijk op de rijbaan. Het had allemaal wel wat rianter en veiliger gekund.
Aan de noordkant lopen we over een winderige kade met kneuterige woonboten, aan de zuidkant langs de smalle Oostelijke Handelskade, de drukke toegangsweg tot het KNSM-eiland. Bij het centrale buitenplein komt daar ook nog eens de Van Eesterenlaan op uit. En uitgerekend op deze plek heeft men de toegang van de parkeergarage gebouwd.

Parkeren
Deze bizarre plek voor de ontsluiting van de garage gaat ongetwijfeld nog problemen opleveren. Dit is echt verkeerd gesitueerd, zo vlak naast de entree van de Albert Heijn. Het voelt ook gevaarlijk aan, een automobilist die de macht over het stuur kwijt raakt kan zo de pui van de supermarkt binnen rijden. En om de garage binnen te kunnen? Ook hier is scherp sturen de boodschap, anders ram je de kaartautomaten. Wederom, krap, krap krap. Waar moeten de auto's die wachten op een plekje in de parkeergarage zich opstellen op deze toegangswegen? Ze blokkeren gelijk het overige verkeer. Waarom geen extra ingang/uitgang aan de westzijde bij de C 1000?

Kade
Het parkeerbeleid, - de eerste anderhalf uur gratis parkeren - heeft natuurlijk een verkeersaantrekkende werking. Tegen zo'n regeling had het stadsdeel zich moeten verzetten. Op deze manier gaat het in tegen hun beleid van het verder terugdringen van het het verkeer. Bovendien gaat het ongetwijfeld klanten kosten voor de Indische Buurt.
Onbegrijpelijk is ook dat (nog?) nergens fietsenrekken te bekennen zijn. Zo wordt de 'promenade' aan de zuidkant al gelijk een rommeltje door slordig geparkeerde fietsen.
Voor de fietsers zelf worden ook de nodige problemen opgeworpen: alweer, die verkeersonvriendelijke toegang, en waarom die veel te hoge stoep, (-natuurlijk, op zich goed om te voorkomen dat auto's daar gaan parkeren-), maar hoe kom je der op of af met een fiets vol boodschappentassen of een kind achterop als je bij de C1000 wilt oversteken? Of moeten we dan helemaal terug lopen? Ook dit is niet goed doordacht dus. Met een kinderwagen of een invalidenkarretje zit je al helemaal fout. Pas bij het centrale plein kun je er op en er af. De enkele afritten die er wel zijn, blijken al gelijk geblokkeerd door geparkeerde auto's, ondanks de riante parkeergarage, die overigens nog helemaal leeg staat. Zal wel een kwestie van wennen zijn.
En de handhaving van de parkeerregels? In geen velden of wegen is er politie of 'n parkeerwacht te bekennen. Als aan het fout parkeren niet gelijk paal en perk gesteld wordt, gaat het straks natuurlijk net zo'n bende worden als in de Javastraat.

De Winkels
Uiteraard vinden we de Albert Heijn op de meest prominente plaats op het centrale plein. Hier is ook een Bruna-boekenwinkel annex postkantoor gevestigd. Dan zijn er nog 'n opticiŽn, een paar slagers, enkele groentewinkels, een slijter, bloemenwinkel en een warme bakker met een miniterrasje aan ťťn van de binnenpleinen.
Verder een nieuwe vestiging van de ABN-AMRO, die een deel van hun activiteiten van het kantoor Javastraat overhevelen naar hier, een apotheek, de drogist, 'n videotheek, alle winkels met een toegang aan de Oostelijke Handelskade. Er komt ook nog een Blokker.
Aan de noordkant vinden we een reisbureau, een dierenwinkel, en een snackbar. Verder? We liepen snel door want het waaide nogal.
Op het eind van de loods is de vestiging van de C 1000 (de voormalige KOPAK aan de Veelaan). Dit is de enige plek waar de oorspronkelijke structuur van de loods intact gelaten is. Overal elders vinden we saaie systeemplafonnetjes.

Concurrentie
Het nieuwe winkelcentrum is niet echt een plek met veel concurrentie. De centrale stad blijkt bindende afspraken gemaakt te hebben en heeft handje klap gedaan met de ondernemers: de eerste jaren geen concurrentie van elders op de eilanden.
Deze constructie is natuurlijk zeer bedenkelijk. Het beperkt de ontwikkelingen op de eilanden en is dus alleen gunstig voor de winkeliers en de gemeente, die ongetwijfeld daardoor een hogere vierkante meter prijs heeft kunnen berekenen. Bewoners zijn hiervan uiteindelijk de dupe, zij moeten altijd via de prijzen bloeden.
Daarnaast domineren AHOLD met Albert Heijn en Ahold's dochter Schuitema met C1000, de levensmiddelenhandel. Ze hebben natuurlijk niet echt concurrentie te duchten van die enkele bakker, de slagers en groentewinkels. Bedenkelijker is echter dat de gemeente opnieuw heeft toegestaan dat het concurrentie mechanisme wordt uitgeschakeld, door AHOLD deze monopolie positie te gunnen. Bij zo iets vraag je je dan toch wel af: welke prijs zou men hiervoor hebben kunnen bedingen? En hoe denkt men een dergelijke beslissing te kunnen verantwoorden. Want het is natuurlijk werkelijk onbegrijpelijk dat een sociaal-democratisch georienteerd college met PvdA (en GroenLinks!) zů het groot-kapitaal in de kaart heeft willen spelen. Wie het snapt mag het uitleggen!
En tot overmaat van ramp: er is voorlopig ook nog eens niets aan te doen, het stadsdeeel dat deze situatie erft van de centrale stad, is met handen en voeten gebonden aan de gemaakte afspraken.
Bijna monopolie voor AHOLD

Toekomstperspectief
De eerste indruk is niet echt goed. Uiteraard moeten er nog zaken verbeterd en afgewekt worden, maar er zijn structurele problemen die onoplosbaar lijken. In dit keurslijf heeft het winkelcentrum BraziliŽ niet echt de potentie zich te ontwikkelen tot een volwaardig (buurt)winkelcentrum waar het graag en voordelig toeven is.
Er is onvoldoende keus, dus voor tal van zaken zal men toch naar elders moeten uitwijken. Ook het gebrek aan concurrentie weegt zwaar. Op deze manier blijft het mogelijk toch een soort noodvoorziening voor de boodschappen die we vergeten zijn. Als je met de auto gaat, en dat doet natuurlijk iedereen, want de winderige verbindingsdam en ook de andere doorgaande route's zijn niet direct uitnodigend om te fietsen of te lopen, dan kunnen we ook wel een stukje verder rijden. Zal BraziliŽ het bijvoorbeeld gaan redden als straks de Javastraat en het Javaplein zich verder ontwikkelen?

Martin van Etten, oktober 1998

Bijna monopolie voor AHOLD


© 1998/1999 Archief Problematiek Voorpagina info@zeeburgnieuws.nl